Institute for Institute of
Strategic |-SE .
| D Dialogue Global Affairs

Allies: The Kremlin, the AfD, the Alt-Right and the German Elections

LONDON - Since June 2017, the ISD (Institute for Strategic Dialogue) and the Arena
Project at the Institute of Global Affairs, LSE, have monitored foreign attempts to
influence the German elections. Our preliminary research findings show that a
network of pro-Russian and international far-right groups actively spread messages
and memes designed to undermine mainstream parties and promote the AfD. Their
activity grew especially pronounced in the final weeks of the campaign. We will be
publishing a full report on social media and the German elections within the coming
weeks, but in the meantime, here are some of our initial conclusions:

1) The AfD and Kremlin Media mutually reinforced each other, in both German and
Russian.

German-language Kremlin media consistently favored the AfD over other parties.
A Russian bot network based in Nizhny Novgorod promoted the AfD free of
charge. Our investigation, conducted with journalists from Buzzfeed Germany,
reveals the details.  https://www.buzzfeed.com/henkvaness/these-russian-
hackers-say-theyre-using-twitter-bots-to-

help?utm term=.qoqjgEbn3#.pwL2XN6{4

Pro-Kremlin German bots, often the most frequent amplifiers of Kremlin media
content in German, also shared high volumes of articles and hashtags that
supported the AfD. These accounts, which promote Sputnik and RT at high scale
and high speed on social media, also promote alt-right, pro-AfD sites such as
Journalistenwatch and Philosophia-Perennis.

Inside Russia, AfD representatives served as spokespeople on popular news
programs to support the Kremlin’s overwhelmingly negative narratives about
Europe. These programs were then watched by Russian-Germans, and shown on
AfD Russian social media sites, where they promoted the AfD’s cause.
Russian-language TV channels focused heavily on Merkel, pinpointing her as an
enemy. Our analysis revealed news reports that were unbalanced and subjective,
selecting their sources with an intention to present a negative picture of
Merkel’s government.

Until August, Sputnik and RT Deutsch were consistently negative in their
coverage of German officials and institutions, with one exception: the AfD.



https://www.buzzfeed.com/henkvaness/these-russian-hackers-say-theyre-using-twitter-bots-to-help?utm_term=.qoqjqEbn3#.pwL2XN6j4
https://www.buzzfeed.com/henkvaness/these-russian-hackers-say-theyre-using-twitter-bots-to-help?utm_term=.qoqjqEbn3#.pwL2XN6j4
https://www.buzzfeed.com/henkvaness/these-russian-hackers-say-theyre-using-twitter-bots-to-help?utm_term=.qoqjqEbn3#.pwL2XN6j4

Sputnik RTR Planeta
Germany-oriented media media

Top monitored subjects Russia-oriented media media

Top monitored subjects

0:05:02
00818
25248
00338
22400
00283
002:10

00128

0:0043

German Chancallor |
German Gavernment |
Other subjects
Turkey
German authorities | [l
Green Party

Russian Govemment ||

Sodid Democratic Party [JJj

Froe Democratic Party [l

Altemative for Germany
Chistan Democratic Union |

PosDir MPosind  NewuDir  Neuind MNegDir MiNegind PosDir WPosind  NeuDir Neuid MiegDir NMNeghd

Sputnik.de reporting shows a clear bias towards the RTR Planeta coverage from August 5t to 18"
AFD, the only German institution presented positively

shows a bias against Merkel.
in Sputnik coverage between July 8" and 21%.

2) Pro-Kremlin bots supported the amplification of wedge issues and pro-AfD
narratives.

e We identified 10 bots that have been extremely
active in spreading pro-Kremlin media in German
language messaging. They are the main
propagators of RT Deutsch and Sputnik Deutsch
content on Twitter in Germany. These bots have
posted 3,735 messages about the AfD/#AfD since
June 11t™, out of a total of 71,695 messages. This
means that as a proportion of their total output,
the topic of the AfD represents around 5.2%.

e The top three hashtags used between June and
September by these 10 bots are #AfD, #russia and
#ukraine (see right).

e This group of pro-Kremlin automated accounts also linked to articles from
far-right German sites such as philosophia-perennis. Popular themes included
Merkel’s attempt to control the press and freeze out the AfD, as well as
supposed electoral fraud in the Nordrhein-Westfalen local elections. After
the AfD claimed that it had been the subject of electoral fraud in May, both
RT and Sputnik picked up the story. This was then immediately amplified by a
number of these actors, including self-confessed ‘Russian Media Sniper’
@marcelsardo.




@de_sputnik: AfD-Anhanger
befurchten Wahibetrug in NRW

https:/it.co/AfNUPstGwr
https:/it.colqw7zskr65X

Wed, May 17, 2017, 1116 anr

S '

https:/it.co/XMdLyVvWJD https:ift.co/XMdLyVvWJD
https:/it.coloHBxYkjYYC https /it coloHBxYkjYYC
May 242017, 117 pe Wed May 2

Wed. May J L 2017 12

Example posts by two pro-Russian bots in Germany that shared Sputnik articles about election fraud:
@Lexx1812 and @proBorderNation.

We also witnessed the re-emergence of a previously banned bot that was a far-
right, pro-Russian amplifier during the French elections. @nousfrancais was
active in propagating disinformation about immigrant violence in Sweden. This
account posted or shared 117 posts about Merkel, in a mix of French, German
and occasionally English. Sources for the original content includes both the
French arm of Sputnik, RT Deutsch, Russian ‘Online Magazine’ (@OnlineMagazin)
and notorious far-right French outlet, @F_Desouche.

3) Wedge issues were amplified using disinformation that favoured AfD campaign
narratives.

Some German politicians served as enablers for mainstreaming disinformation.
For example, former CDU politician Erika Steinbach acted as an amplifier for
disinformation about immigrant violence in Sweden. On August 7™ she posted a
story, ‘Raped Sweden Suffers from Stockholm Syndrome’ which was originally
featured in Komsomolskaya Pravda, a Russian tabloid. The story is a disturbing
portrayal of Islamic immigration to Sweden, comparing it to Syria and Iraqg, and
perpetuating false information about ‘no-go zones’. The website of
Russlanddeutsche fur AfD subsequently pointed to Sweden in order to call for
greater powers for German police, claiming they are targets of Muslim
immigrants.

ark

This map shows how the story
mentioned above was spread
geographically in  communities
tagged as ‘pro-Russian’ in Germany.
a There is particular engagement from
Russian and Far Right German media
sources, in NRW, Bayern and Berlin.

P

Source: Crimson Hexagon



4) AfD’s Russian-language social media strategy also targeted existing grievances
about immigration and the treatment of Russian communities within Germany.

The AFD is the only major German party to have a Russian language social media
strategy. It spans 10 social media networks, including running an account on
Odnoklassniki and a Facebook page in Russian, which is estimated to have over a
million German-Russian users.

One group, ‘Russlanddeutsche Fur AFD NRW’, has almost 9,000 members. The
timeline contains a mix of AfD adverts and articles by German media outlets. The
video feed contains clips from RTR, the official Russian state channel, alongside
low-quality interviews with German-Russian AfD activists and excerpts from
glossy current affairs shows on domestic Russian-language broadcasters, where
Russian-speaking AfD members commonly appear. In one excerpt, AfD’s Eugen
Schmidt appears on a talk show on the Russian state broadcaster, Rossiya 1,
where he talks of the ‘immigration chaos’ caused by Merkel. Another story from
Rossiya 1 is about how Russians are being mistreated in Germany.

Social networks and forums popular with Russian speakers in Germany
frequently tap into the negative sentiments around refugees. For example, a
sample from the ‘We Live in Germany’ news site, which has nearly 37,000
members, revealed that more than half of its videos were negative stories about
migrants. The site’s timeline contains a mixture of pro-Putin memes, articles
from Russia language media that denigrate Merkel, and negative stories about
refugees.

The image below shows how posts using key words such as ‘refugees’ in Russian online
forums contain largely negative sentiment, particularly in July.

45

4

Jull 2017 Aug 2017



5) The influence of pro-Kremlin and international far-right groups crossed over into
alt-right German online forums and Discord channels.

e A deep ethnographic analysis of alt-right Discord channels shows users from the
USA and Germany traded tips on how to promote the AfD and discredit Merkel.

e The term MGGA/#MGGA (Make Germany Great Again) appeared in 2,961 posts
on public forums, blogs, Facebook, Twitter and YouTube) between 15 July and 6%
September.

Top sites being linked to within messages using #MGGA, including Daily Stormer and Breitbart:

Top Hosts
witter.com 268 |
www.express.co.uk ag I
wiww youtube.com 44 [
ww.dailystormer.com 22 [ |
WAWLINSUrancepremium.., 13 |
VAWLINStagram.com 11 |
v facebook.com 8 |
ww.thelocal.de 8 |
wawvy. breitbart.com 4 |

e ‘Blindnis Deutschland-Russland’ is a closed far-right Facebook group where
current and former AfD employees have found a home next to pro-Kremlin
activists in propagating messages against the German political establishment.
This group has 10,000 members and contains over 60 (self-proclaimed) current
and former employees of AfD, such as Gunnar Norbert Lindemann and Kay
Nerstheimer. Almost 100 people are from Russia. There are also over 40
members of this group that are also active in Merkel hate groups.

The full analytical report will be available in December 2017 on the following websites:
http://www.Ise.ac.uk/iga/arena and www.isdglobal.org.

For more information contact Chloe Colliver, ISD: cc@isdglobal.org or Alistair
Shawcross, Arena: A.J.Shawcross@Ise.ac.uk.



http://www.lse.ac.uk/iga/arena
http://www.isdglobal.org/
mailto:cc@isdglobal.org
mailto:A.J.Shawcross@lse.ac.uk

